Karo aviacijos Ketvirtajai eskadrilei – 100 metų

Prieš 100 metų, 1925 m. rugpjūčio 1 d., pradėta formuoti Lietuvos Karo aviacijos Ketvirtoji eskadrilė. Iš viso Karo aviacijoje buvo suformuotos aštuonios (aštuntoji – 1938 m.) kovinės eskadrilės ir viena mokomoji.

Eskadrilė buvo aprūpinta Pirmojo pasaulinio karo laikų vokiškais lėktuvais: lengvaisiais bombonešiais Albatros C.XV ir Halberstadt C.V. 1929 m. eskadrilė gavo naujų itališkų bombonešių Ansaldo A.120 ir tik 1939 m. pradėta perginkluoti lietuviškais lengvaisiais bombonešiais ANBO-41.

Ketvirtosios eskadrilės lakūnai mėgo visaip išpiešti lėktuvus. Dažnu atveju lėktuvai buvo puošiami juokdarių, klounų, pajacų atvaizdais. Dažnu atveju visų eskadrilės lėktuvų piešiniai buvo derinami tarpusavyje ir ore susijungdavo į kompoziciją. Pavyzdžiui, ant vieno Ansaldo A.120 šono buvo išpieštas cirko klounas, pirštu rodantis į mažesnius piešinius ant kitų eskadrilės lėktuvų. O vyr. ltn. Narcizo Tauvilo (1903-1973) lėktuvas buvo išpieštas kuo? Teisingai – narcizų puokšte. Visi šie kūrybiniai džiaugsmai baigėsi 1938 m., kuomet Karo aviacijos lėktuvai buvo perdažyti vieningu tamsiai žaliu kamufliažu ir piešinių nebeliko.

To meto Lietuvos Karo aviacija buvo suskirstyta į grupes: I grupė – Žvalgybos, II grupė – Naikintuvų, III grupė – Bombonešių. Ketvirtoji ir 1923 m. suformuota Trečioji eskadrilės buvo priskirtos bombonešių grupei.

Eskadrilėje nuolat tarnavo 12 pilotų, 12 šaulių, 5-6 mechanikai, vienas puskarininkis – eskadrilės ginklininkas, 2-3 civiliai tarnautojai ar administracines pareigas ėję puskarininkiai. Iš pradžių eskadrilė buvo dislokuota Kauno Aleksoto aerodrome, o 1932 m. perkelta į Zoknių aerodromą prie Šiaulių.

Eskadrilei vadovavo: 1925-1934 m. vyr. ltn (vėliau plk. ltn.) Leonardas Peseckas (1899-1976), 1934-1938 m. – mjr. Juozas Namikas (1904-1940), 1938-1940 m. – mjr. Kazys Šimkus (1905-1968).

1940 m., sovietams okupuojant Lietuvą, buvo naikinama ir Karo aviacija. Dauguma eskadrilės lakūnų ir mechanikų atsidūrė sovietų sukurtoje Raudonosios armijos Tautinėje eskadrilėje. Iš visų eskadrilės turėtų lėktuvų sovietai naudojimui pasiliko tik ANBO-41. Kiti buvo sunaikinti kaip treniruočių taikiniai.

PLAČIAU APIE ANBO IR TO METO LIETUVOS KARO AVIACIJĄ – PARODOJE „ANBO I(00)“ IR KARO MUZIEJAUS AVIACIJOS EKSPOZICIJOSE. 

Vytauto Didžiojo karo muziejaus rinkinių vertybės. 

Ketvirtosios eskadrilės lakūnai prie lėktuvo, 1926 m.
ANBO-41 lėktuvai, 1939 m.
Ansaldo A.120 Zokniuose, XX a. 4 deš.
Mjr. Leonardas Peseckas, XX a. 3-4 deš.
ANBO IV eskadrilės lakūnai su Olandijos atstovais Amsterdamo oro uoste, 1931 m. Iš kairės: antras – būsimas eskadrilės vadas mrj. Juozas Namikas (1904-1940), ketvirtas – Karo aviacijos viršininkas plk. ltn. Antanas Gustaitis (1898-1941), šeštas – ltn. Jonas Mikėnas (1899-1988), septintas – plk. ltn. Jonas Liorentas (1901-1991), aštuntas – leitenantas Romualdas Marcinkus (1907-1944)
Lietuvos karo aviacijos lakūnai ir personalas prie bombonešio „Halberstadt C. V“, XX a. 3-4 deš.
Karo aviacijos stovykla Varėnos poligone. Priekyje viduryje – Albatros C.XV, 1927 m.